Boganmeldelser:

SENESTE ANMELDELSE »

"Coaching i organisationer - Teori og praksis"

Bogens titel: "Coaching i organisationer - Teori og praksis" skrevet af Birgitte Jepsen m.fl.

Udgivelsesår: 2010

Anmelder: Claus Bjørnelund
Antal sider: 330

"Coaching i organisationer" er den første skræddersyet undervisningsbog til fagmodulet "Coaching i organisationer", idet bogen dog også kan anvendes af andre med interesse for coaching, herunder virksomheder og konsulenter. Bogen udkom januar 2010 og jeg har siden anvendt den som hovedbogen i min undervisning på akademimerkonomuddannelsen med et rigtigt godt resultat.  Bogen består af to dele; Hvor første del fokuserer på teorien, bringer del to fokus på den praktiske del med coachmodeller, værktøjer og lignende. En gennemgående case fokuserer på hvordan Grontmij/Carl Bro gør brug af coaching på forskellige niveauer og kontekster.

Som underviser er det en sand lettelse, at man nu kan henvise de studerende til en bog, så man slipper for at holde styr på et stort antal kopier fra et utal af forskellige bøger, hvilket tidligere har kendetegnet dette fag. Og som studerende må det være skønt at slippe for et upraktisk ringbind i sin taske samt til tider usammenhængende kopier og henvisninger på internettet. Forfatterne brænder tydeligvis for faget og virker særdeles engageret i deres beskrivelser og fortællinger hele bogen igennem. Derved fremstår bogen som særdeles ambitiøs, hvilket kommer til udtryk i bogens enorme teoretiske bredde og akademiske sprogbrug, så efter læsningen af bogen er intet unævnt i relation til den systemiske og socialkonstruk-tivistiske vinkel på coaching. Som eksempel kan nævnes kapitlet om læringsteorier, hvor forfatterne ubesværet gennemgår ikke bare tre eller fire, men hele fem forskellige vinkler, der giver læseren en solid forståelse af sammenhængen mellem coaching og læring. Og ønsker den studerende at fordybe sig yderligere i begreberne og teorierne, kan dette gøres med afsæt i en fin litteraturliste, der klædeligt afslutter bogen.

Det er en styrke ved bogen, at forfatterne flere gange tager sig en vis metodemæssig frihed undervejs, så de løse og til tider mangelfulde ender omkring primært den organisatoriske vinkel i relation til coaching forbindes og derved bliver hel og afrundet. Her tænker jeg specielt på forfatternes kobling mellem Gareth Morgans "Images of Organization" og den socialkonstruktivistiske organisationsforståelse, der giver mening og sammenhæng og som på forbilledlig vis også understøtter det narrative perspektiv og brug af metaforer. Et andet eksempel, hvor bogen på fortrinlig vis skaber overblik og sammenhæng er ved gennemgang af de forskellige "selv'er", som på mange måder er med til at give et komparativt overblik og mulighed for at placere den systemiske coaching meget præcist i forhold til de store paradigmer omhandlende "selvet". Det er tydeligt, at bogen er helt opdateret. Således introduceres eksempelvis Protreptikken, der åbner op for en meget anderledes relation mellem coachen og fokuspersonen og som der er stadig stigende interesse for.

Bogen afsluttes med et kapitel der bringer lys på magt og etik i coachingen. Et nødvendigt og vigtigt område, som de fleste coachingbøger på det danske marked ofte overser, men som afrunder denne lærebog på en god og ansvarlig facon. Bogen indeholder en række virkeligt gode og praksisnære eksempler ligesom "opslagstavlen", der afslutter hvert kapitel, giver læseren struktur og overblik. Supplerende materiale og opgaver kan hentes på bogens hjemmeside, der helt følger bogens struktur og kapitelinddeling, hvilket giver den studerende og underviseren en god mulighed for at supplere undervisningen og bogen.

TIDLIGERE ANMELDELSER:

Titel: Coaching i praksis

Forfatter: Birgitte Jepsen